woensdag 22 juli 2009

De aanleiding

De ganse maand juni doen op prince.org de geruchten de ronde dat Prince naar het jazzfestival van Montreux zou komen, net als twee jaar terug. Of hier iets van aan is is altijd moeilijk te achterhalen, want de man is één, nouja, groot gerucht. Voor het organiseren van een optreden blijkt hij ook niet de gemakkelijkste te zijn, aangezien hij niet graag lang op voorhand plant, onderhandelt en graag wisselt van gedacht tot op het laatste moment.

Anderzijds is het ondertussen 7 jaar geleden dat ik nog eens een optreden van hem meemaakte. Nog nooit heeft er zo lang tussen optredens gezeten. Gezien in in Montreux zo dikwijls de vraag kreeg hoeveel keer ik hem gezien had, en ik het antwoord schuldig moest blijven, zal ik hier toch eens de opsomming maken, de tickets bij de hand.



Parade tour, woensdag 27 augustus 1986, vorst nationaal Brussel.
Sign of the times tour, maandag 29 juni 1987, Sportpaleis Antwerpen.
Lovesexy tour, zaterdag 23 juli 1988, Sportpaleis Antwerpen.
Lovesexy tour, 17 augustus 1988, stadion feijenoord, Rotterdam (NL).
Nude tour, zaterdag 4 augustus 1990, Werchter festival terrein.
Diamonds and pearls tour, maandag 25 mei 1992, Flanders expo, Gent.
Act II, zaterdag 4 september 1993, Flanders expo, Gent.
The ultimate live experience, maandag 27 maart 1995, Flanders expo, Gent.
Aftershow gold exp., dinsdag 28 maart 1995, Vorst nationaal, Brussel.
New power soul festival, donderdag 13 augustus 1998, Vorst nationaal, Brussel.
New power soul festival, maandag 28 december 1998, Flanders expo, Gent.
One nite alone, soundcheck, 18 oktober 2002, Sportpaleis, Antwerpen.
One nite alone, show, 18 oktober 2002, Sportpaleis, Antwerpen
One nite alone, soundscheck, 2 november 2002, Ahoi Rotterdam (NL)
One nite alone, show, 2 november 2002, Ahoi Rotterdam (NL)
One nite alone, aftershow, 3 november 2002, Nighttown, Rotterdam (NL)
Montreux jazz festival, 1st show, zaterdag 18 juli 2009, Montreux (S)
Montreux jazz festival, 2nd show, zaterag 18 juli 2009, Montreux (S)

Londen 2007 zag ik om verschillende redenen niet zitten.

Op vrijdag 3 juli werd het dan officieel, een persbericht van de organisatie van het Montreux jazzfestival dat prince 2 concerten zal geven op één avond, als afsluiting van het festival op 18 juli 2009. De ticketverkoop start op zaterdag 4 juli, om 14.00 h. Terugdenkend aan 2007, wanneer hij ook naar het festival kwam, had ik weining hoop om kaarten te bemachtigen. Zo kon ik ook Esmoreit geruststellen die toen op kamp vertrok. Hij zaagt hier al jaren: "Als hij komt dan ga ik mee hé, ge moet het niet meer vragen". De zaterdagmorgen in de auto toen we van de telenetshop kwamen vertelde ik hem dat Prince naar Montreux kwam, maar dat ik toch geen kaarten zou hebben. Om kwart voor twee ging ik toch achter het scherm zitten, en zette alles klaar, met één oog op de klok van m'n pc. Precies om 14.00 h drukte ik op refresh, en was binnen. Keuze maken eerste concert, tweede concert, maar elk met een maximum van twee tickets per creditcard. Gegevens van creditcard invullen, naar de optie print at home, en de tickets rolden uit mijn printer. Eh?

Bon, en nu vertellen natuurlijk. Iemand zin in een weekendje Montreux? Lut ging zonder aarzelen mee, "Montreux wil ik wel eens zien" en Eulalie "Ah ik ga wel mee hoor", en Esmoreit, ja die zetten we op maandagochtend 13 juli om 6.00 h af aan de bus voor het CM kamp naar Willingen. "Ik ga toch geen kaarten hebben", zei hij nog.



Dezelfde dag van de tickets op zoek naar een hotel in Montreux. Ik zakte hier zowat door de gaslift van m'n bureaustoel. De prijzen! gek gewoon. De keuze viel op Villa Toscane, op wandelafstand van het congrescentrum waar de optredens plaats zouden hebben. Betaalbaar was het niet echt aan 270 € per nacht voor de kamer, maar als je jezelf een cadootje doet moet je het goed doen.

Bij het uitstippelen van de heenreis, dacht ik aan Ronchamp, in Frankrijk dicht bij de Zwitserse grens. Een kombinatie tussen twee idolen, twee genieën leek me geen slecht idee.
Daarom vertrokken we naar goede gewoonte een dag vroeger dan voorzien met een overnachting in ons favoriete Frankrijk. In Montreux zouden we drie nachten blijven.

2 opmerkingen: